Aizvērt

Jānis Norvilis

1906-1994
Komponists, diriģents, ērģelnieks

Jānis Norvilis dzimis 1906. gada 25. janvārī Madonas apriņķa Praulienas pagasta “Vecsētās”. Drīz pēc Jāņa dzimšanas ģimene pārcēlās uz Liezēres pagasta “Kalna dzirnavām”. Tēvs Kārlis bija dzirnavnieks, kalējs un lauksaimnieks, kurš mīlēja pa vakariem muzicēt, spēlējot vijoli kopā ar dzirnavu puišiem. Arī Jānis iesaistījās tēva ansamblī. Tā arī bija viņa pirmā “mūzikas skola”, kas rosināja interesi un mīlestību pret mūziku. Pamatizglītību viņš ieguva Kārzdabas pamatskolā, bet pēc tam Rīgā iestājās Pētera Dzeņa privātģimnāzijā, kur dziedāšanu un kori vadīja komponists Jānis Reinholds. Diemžēl kora vadītājs Jāņa balsi, kas vēl nebija pieredzējusi balss lūzumu, izbrāķējis, sakot, ka “tik augstu jau tikai meitenes dzied”. Kādu laiku J. Norvilis ar mūziku nodarbojās privāti, apmeklējot stundas pie Alfrēda Kalniņa. 1922. gadā, vien 17 gadu vecumā, J. Norvilis nokārtoja iestājeksāmenus un iestājās Latvijas Konservatorijā profesora Arvīda Dauguļa klavieru klasē, kurā studēja līdz 1930. gadam. 1923. gadā viņš iestājās arī speciālās kompozīcijas teorijas klasē pie profesora Jāzepa Vītola, kā arī viesprofesoru Emīla Kupera un somu diriģenta Georga Šnēfogta vadībā sāka simfoniskā orķestra diriģēšanas studijas, ko pabeidza 1928. gadā.

Vasaras brīvlaikus pavadīja vecāku mājās Liezērē. Tur 1924. gadā nodibināja savu pirmo kori – Liezēres dziedāšanas biedrības jaukto kori “Imanta”, ar kuru divus gadus vēlāk jau piedalījās VI Vispārējos latviešu dziesmu svētkos Rīgā. Korī dziedāja viņa tēvs un citi vietējie, vēlāk pievienojās “garo bārdu un labo balsu īpašnieki Purviņi” un arī Roberts Zuika no kaimiņu Līdēres pagasta. Līdztekus studijām, lai nopelnītu iztiku, J. Norvilis vienu gadu (līdz 1928) strādāja par dziedāšanas un klavierspēles skolotāju Pļaviņās, pēc tam Siguldā (1928–1935). 1930. gada VII Vispārējiem latviešu dziesmu svētkiem, kuros Norvilis piedalījās ar Siguldas Tautas kori, dziesmu konkursam viņš iesniedza arī divas oriģināldziesmas: “Pūš vēji” un “Dzērves”. Žūrija tās atzina par muzikāli vērtīgām, taču tehniski sarežģītām. Līdztekus kordiriģenta un komponista darbībai J. Norvilis darbojās kā pavadītājpianists Jāņa Milzarāja vadītajā Latvijas Jaunatnes Sarkanā Krusta bērnu korī.

30. gadu sākumā viņš aizrāvās ar dievturības idejām, pievienojoties Rīgas Dievturu draudzei, ko vadīja filozofs un gleznotājs Ernests Brastiņš. Šajā draudzē Norvilis vadīja 10–15 dziedātāju lielu kori (“dziesmu puduri”), kuram sabalsoja Folkloras krātuvē uzmeklētas senākās latviešu gadskārtu dziesmas. Pats viņš kuplināja kora skanējumu, spēlējot kokli, ko, aizceļojot no Latvijas, paņēma līdzi svešumā un kā lielāko svētumu glabāja līdz mūža beigām. 1932. gadā iznāca J. Norviļa pirmais kora dziesmu krājums, bet gadu vēlāk viņš tika uzņemts Skaņražu kopā. Darbs pie dziesmu svētku sagatavošanas J. Norvili saveda kopā ar komponistu un folkloristu Emili Melngaili.

1935. gadā J. Norvilis debitēja Latgales novada Trešajos dziesmu svētkos ar savu dziesmu “Dziesmu kalnā”. Šajā laikā tapa vēlāk tik populārās patriotiskās dziesmas “Mūsu zeme” un “Balsis”, bet laikraksta “Latvis” redakcijas logā izlasītais Leonīda Breikša dzejolis “Vakarjunda” pārvērtās dziesmā “Svēts mantojums”. 1935. gada 18. novembrī, atklājot Brīvības pieminekli Rīgā, šo dziesmu dziedāja karavīru kori. Vēlāk dziesmas motīvs katru dienu noteiktā laikā tika atskaņots pieminekļa sardzes maiņā līdz pat 1940. gadam. 1936. gadā J. Norvilis kļuva par Zemnieku savienības kora “Zemes spēks” diriģentu un “Darba kameras” kora diriģentu un mūzikas inspektoru. Ar abiem šiem koriem viņš piedalījās IX Vispārējos latviešu dziesmu svētkos (1938), kuru programmā iekļautas arī J. Norviļa dziesmas “Kam drosme ir” (Kārļa Ulmaņa vārdi) un “15. maija dziesma” (Viļa Plūdoņa dzeja). 1938. gadā J. Norvilis salaulājās ar bijušo Kaucmindes mājturības semināra absolventi Metu Liepiņu, un nākamajā gadā ģimenē piedzima dēls Uldis.

J. Norvilis izmēģināja roku arī kinomūzikas laukā, sacerot skaņu partitūras sava novadnieka Viļa Lapenieka filmām “Sirmā Rīga”, “Zem baltzaļā karoga”, “Kam drosme ir” un “Aizsprosts”. Tādejādi viņam pienākas arī lauri kā vienam no pirmajiem latviešu filmu mūzikas komponistiem. 1939. gadā uz kino ekrāna nokļuva viena no viņa populārākajām a cappella jauktā kora dziesmām “Balsis”, ko komponists Jānis Mediņš, Reitera kora dziedātu, ietvēra savā oriģinālmūzikā pirmajai latviešu pilnmetrāžas skaņu spēlfilmai “Zvejnieka dēls”. No 1940. gada sākuma J. Norvilis bija zināms arī kā Tautas teātra muzikālās daļas vadītājs.

1944. gadā J. Norvilis tika iesaukts karadienestā. Līdz ar gaisa spēku izpalīgu bataljonu, kurā viņš pildīja kormeistara pienākumus, komponists bija spiests pamest Latviju un doties uz Vāciju, kur ar ģimeni vispirms apmetās Kaseles nometnē, pēcāk Blombergas latviešu bēgļu nometnē, kur nodevās muzikālajām izpausmēm, jaunu darbu radīšanai. Lai arī mākslas dzīvē skaņradim dzīve plauka, diemžēl personiskajā dzīvē radās lūzums – tika šķirta laulība ar sievu Metu, kas vēlāk apprecējās otrreiz un ar dēlu pārcēlās uz Ameriku. Vācijā J. Norvilis izveidoja un vadīja Blombergas latviešu kori, kuram dziesmas komponēja pats. Viņš sacerēja mūziku arī Blombergas latviešu teātra izrādēm un sāka darbu pie savas pirmās operas “Kurbads”, kas gan palika tikai nošu skicēs. Vācijā viņš satika arī savu nākamo dzīvesbiedri, vienu no sava kora dziedātājām Ernu Krūmu. 1950. gadā viņi salaulājās un pārcēlās uz Ontārio provinci Kanādā, kur J. Norvilis strādāja par ērģelnieku un vadīja vairākus korus Pembrukas Ciānas (Zion) baznīcā. J. Norvilis bija pirmais latviešu komponists, kas tautas dziesmu ievedis baznīcā.

1953. gadā notika Pirmie latviešu dziesmu svētki Kanādā, kuros J. Norvilis piedalījās kā virsdiriģents, ērģelnieks un komponists. Kanādas latviešu dziesmu svētku virsdiriģenta godā viņš bija līdz pat 5. latviešu dziesmu svētkiem 1970. gadā un bija virsdiriģents arī IV Vispārējos latviešu dziesmu svētkos Amerikā (1968). 1955. gadā Toronto pirmatskaņojumu piedzīvoja J. Norviļa kantāte “Latviešu dziesma” un “Liturģiskā svīta”. No 1962. līdz 1967. gadam J. Norvilis pildīja Latviešu dziesmu svētku biedrības Kanādā padomes priekšsēža pienākumus. 1957. gadā Jānis Norvilis ar ģimeni pārcēlās tuvāk citiem latviešiem uz Kičeneru, kur bija Sv. Pētera baznīcas ērģelnieks un koru diriģents. Viņa reputācija latviešu un kanādiešu vidū bija augsta, un, kad Sv. Pētera draudzei cēla jaunu dievnamu, ērģeles tajā iebūvēja pēc J. Norviļa norādījumiem.

1964. gadā par dziesmu ciklu jauktam korim “Nedēļa senatnē” J. Norvilim piešķirts viens no augstākajiem apbalvojumiem – Ziemeļamerikas latviešu Kultūras fonda balva mūzikā. 1965. gadā autoavārijā traģiski bojā aizgāja komponista vienīgais dēls – Uldis. Sāpīgo ziņu iespaidā klajā nāca J. Norviļa garīgo kora dziesmu krājums. Par ērģeļdarbiem “Dod, Dieviņ, kalnā kāpt” un “Svīta” komponists saņēma ģenerāļa Kārļa Gopera fonda 1965. gada balvu mūzikā. 1973. gadā iznāca J. Norviļa apdaru krājums “Senā gadskārta latviešu tautasdziesmās”.

1988. gada 7. oktobrī manifestācijā Mežaparkā “Par tiesisku valsti” pēc vairāku gadu desmitu noklusēšanas Latvijā tika dziedātas J. Norviļa dziesmas “Daugav’ abas malas” un “Svēts mantojums”. Šīs dziesmas kļuva par Atmodas un dziesmotās revolūcijas simbolu un turpmāk skanēja ikvienā nozīmīgā tautas pulcēšanās reizē. “Daugav’ abas malas”, “Svēts mantojums” un “Balsis” bija iekļautas arī 1990. gada XX Vispārējo latviešu dziesmu svētku programmā; tās dziedāja 15 000 dalībnieku liels dziesmu svētku kopkoris. Diemžēl pats komponists uz Latviju tā arī neatbrauca.

1989. gada decembrī J. Norvilim neklātienē tika piešķirta Jāņa Ivanova prēmija. 1991. gadā J. Norvilis saņēma Pasaules Brīvo latviešu apvienības Goda balvu par mūža darbu, veltītu latviskās mūzikas jaunradei.

1994. gada 8. novembrī J. Norviļa mūžs noslēdzās. Viņš apbedīts Jorkas kapos Toronto.

Viņa darbs un vārds paliek nemirstīgs. 2019. gada decembrī J. Norviļa vārds tika piešķirts Madonas mūzikas skolai, kā arī divus gadus vēlāk notika viņa vārdā nosauktais Pirmais starptautiskais jauno pianistu konkurss. Vislielākais palīgs komponista saišu atjaunošanā ar Latviju ir 2012. gadā klajā nākusī Ilgas Augustes apjomīgā grāmata “Jānis Norvilis. Svētā mantojuma dziesminieks” ar pilnskanīgu komponista biogrāfiju, laikabiedru atmiņām, paša mūziķa rakstiem un vēstulēm, skrupulozi izstrādātu skaņdarbu sarakstu, atklājot pārsteidzoši bagātīgu muzikālo mantojumu, kurā ir vairāk nekā 500 kora dziesmu, ap 140 solo miniatūru, duetu un tercetu, astoņas kantātes, ap 50 instrumentālās kamermūzikas opusu, ērģeļu un skatuves darbi, operu ieskaitot, arī mūzika kino filmām un četras simfoniskās partitūras, tādējādi mūziķiem paverot plašu darbības lauku.

Fakts:

Laika posmā no 1946. līdz 1965. gadam J. Norvilis (līdzās Emilim Melngailim) bija visvairāk atskaņotais autors svešatnes latviešu dziesmu svētkos vai dziesmu dienās. “Attiecībā uz dziesmām “Daugav’ abas malas” un “Svēts mantojums” ir neiespējams saskaitīt, cik simtām reižu tās dziedātas trimdas latviešu nacionālos sarīkojumos četros kontinentos. Pilnīgi droši, ka tās ir vairāk dziedātas kā pat “Dievs, svētī Latviju”,” ir pārliecināts J. Norviļa kolēģis, komponists, diriģents un mūzikas publicists Arvīds Purvs.


Izmantotie informācijas avoti

Jānis Norvilis. (b.g.) https://www.lmic.lv/lv/komponisti/janis-norvilis-4542#work

Komponistam Jānim Norvilim – 115. (2021). https://klasika.lsm.lv/lv/raksts/vakara-autorprogramma/komponistam-janim-norvilim-115.a139350/

Krūka, T. (1996). Komponists Jānis Norvilis – latviskās dziesmas saucējs! Latvju Mūzika, 25, 2833.–2866. Latvju Mūzika, Nr.25 (01.01.1996) (periodika.lv)

Norvilis, Jānis. (b.g.) https://www.musicabaltica.com/catalog/product/view/id/92107/s/jnis-norvilis/

Svētā mantojuma dziesminieks. Jānim Norvilim – 110. (2016). https://klasika.lsm.lv/lv/raksts/benefice/sveta-mantojuma-dziesminieks.-janim-norvilim-110.a62791/


Uz_augšu