Nākamie Dziesmu svētki, pēc skaita piektie, tika plānoti 1904. gadā. Tiem gatavojoties, izveidoja jaunu Apģērbu komisiju (tās pilnu sastāvu pagaidām vēl nav izdevies noskaidrot), kura lēma par dziedātāju vēlamo izskatu svētkos. Ieteikumi tapa 1904. gada sākumā, tomēr svētki togad nenotika. Sakarā ar zaudējumu Krievijas-Japānas karā, kā arī sabiedriskās spriedzes dēļ, kura izvērtās 1905. gada revolūcijā, cariskās Krievijas administrācija nedeva atļauju Rīgā rīkot Vispārējos latviešu Dziesmu svētkus. Svētku rīkošana tika atlikta. V Dziesmusvētkus izdevās sarīkot tikai 1910. gadā
Tomēr svētku atlikšana tautisko tērpu tālāku attīstību neietekmēja. 20. gadsimta sākumā, 1904. gadā gatavojoties V Dziesmu svētkiem, latviešu sabiedrībā bija mainījies priekšstats par latviska tērpa izskatu. Tam bija vairāki iemesli.
Pirmkārt, 1896. gadā Rīgā sarīkotā Latviešu etnogrāfiskā izstāde deva būtisku ieguldījumu sabiedrības izglītošanā par tautas etnogrāfisko kultūras mantojumu, tajā skaitā tradicionālo apģērbu.
Otrkārt, 20. gadsimta sākumā bija mainījies valdošais mākslas stils. 19. gadsimta romantismu nomainīja jaunais mākslas virziens – jūgendstils. Viens no spilgtākajiem tā pārstāvjiem lietišķajā grafikā, mākslinieks Jūlijs Madernieks, Dziesmu svētku Apģērbu komisijas uzdevumā zīmēja jaunos metus svētkos velkamajiem tautiskajiem tērpiem.
(att. Tautas apģērbu paraugi) Viņa zīmētajos tautisko tērpu paraugos bija apvienotas tradicionālā apģērba un modernā mākslas stila iezīmes. Tērpa komplektācija bija papildināta ar villaini un vainagu, kas iepriekšējos svētkos vēl nebija tērpa sastāvdaļas. Pievienotajā aprakstā bija ne tikai sniegti ieteikumi saskaņot brunču, ņiebura vai jakas un vainaga pamatnes krāsas, bet tas bija arī papildināts ar shematizētiem rotājuma zīmējumiem, kurus varēja izmantot, komponējot tērpa rotājumu.
(Austrums. 1904. Nr. 1.)
Tāpat kā iepriekšējos svētkos arī šoreiz tautiskie tērpi bija domāti tikai sievietēm. Vīriešiem bija paredzēts svētkos ierasties “parastos” goda tērpos, kādus viņi vilka uz jebkuru citu svinīgu pasākumu. Toties sieviešu tērpi tika piedāvāti astoņos variantos, nevis vienā vai divos kā iepriekš. Tomēr katrs no šiem zīmējumiem reprezentēja latvisko tērpu kopumā, tajos netika rādītas lokālās atšķirības. Šai laikā tautiskais tērps vēl bija vērsts uz diezgan vispārinātām latviskuma vizuālajām izpausmēm. Arī tā radītais koptēls – jauna sieviete ar vainagu – bija simbolisks tēls, kas nebija tieši saistāms ar konkrētas tērpa valkātājas biogrāfiju, viņas kā neprecētas vai precētas sievietes statusu.
Par spilgtāko šī laika tautiskā tērpa saturisko iezīmi uzskatāms latviskā un modernā apvienojums, rādot latviešus kā modernu tautu.
Mākslinieka J. Madernieka zīmētos tautiskā tērpa variantus var uzskatīt par pēdējo mēģinājumu radīt vienotu latviešu nacionālo tērpu. Lai gan tajā laikā vēl nebija vienotas Latvijas valsts un arī apzīmējums “nacionālais tērps” radās daudzus gadus vēlāk, iespējams, tieši periodā pirms savas valsts izveidošanas vienota nacionālā tērpa ideja bija visaktuālākā. Vienotas nacionālas kopības ideja vēl nebija realizējusies valstiskā veidojumā, un šie nākotnes sapņi (apzinātie un neapzinātie) tika ietverti dažādos izpausmes veidos, arī tautu vienojošā svētku tērpā.